maiza

ini adalah luahan hati daku
dgn menggunakan bahasa hmpir sama dgn isi hati


Malam ni aku nak luahkan
beban di hati ni
tentang keje kerajaan

ade orang maybe x faham keje kerajaan itu ape
dah ade orang mmg faham sesangat

ade orang juga nak sesangat masuk keje goverment
dan ade orang juga x minat langsung 

ade orang tahu advantages keje gov.
tp ade orang juga x ambik pusing

berbalik pada diri sendiri
mula2 dulu masa ambik degree
aku lebih cenderung nak buat marketing
masa tue x terpk lak soal keje gov or swasta
aku pk nak g jauh dalam bidang ni

tp sejak aku keje under swasta ni
pressure tu datang
bukan datang dari keje
tp
datang dari ayahanda  aku sendiri
saban hari dia tanya
bila nak keje kerajaan
bila nak keje kerajaan
bayangkan setiap hari
masa aku nak pergi keje
atau pun masa balik dari keje
kadang2 masa nak makan pun soalan tue ditanya
pe lagi kalo duduk depan tv
x pernah lekang soalan tue
mula2 laratlah nak jawb
explain baik2...
belum ade rezeki
 masih ade masa

tpi
lame2 jadi sedih..
sedih yg t'amat sangt
penah juga stiap kali pegi keje
mesti menangis..
sbb dh x thn dengar soalan tue
ape yang aku buat ni bukan keje ke?
yang aku usahakan ni x dtg duit ke?
yg aku pegi pagi balik petang ni bukan pengalaman berguna ke?
tp x pulak aku luahkan pada abahku
aku faham keinginan abahku

kalau lah aku tahu perlu keje kerajaan
lama dah aku pilih bidang lain
tp skrang dh x gune nak pk2 kan balik

tapi kenape susah sangt aku nak keje gov?
nampak byk kekosongan tp x kan lah satu pun x leh sangkut
hmpir tiap malm aku pk
aku salah isi borng ke?
aku x cukup berpengetahuan ke?
aku tak cukup kelayakan ke?
ish.. aku pn x thulah
ade orang kate kena pakai orang dalam
baru boleh...
betul ke?
aku x mau pecaye ni
tapi byk jadi depan mata

ntahlah
skrang aku harap sgt dpat masuk gov sec.
untuk memenuhi impian abah yg satu
kerana hnye dgn ini sje blh buat dia tenang
dan merasa x sia2 hantar aku beljar smpai degree

tapi...
sape yang boleh tolong aku?
oh kerja kerajaan







2 Responses
  1. [ITS ME] Says:

    Mai, is not easy to enter in govt sector. Byk kosong tp utk posting temporary jer. Diorg tak suka amik student lepasan degree coz kna bayar gaji tinggi. Akak pernah tnya dulu.

    Then if we said, forget bout our degree just masukkan kami with diploma level, diorg akan kata.. once we've confirm, we will fight to get salary based on our degree. Itu rata2 org govt sector said. So, sedih tp nk buat mcm mana..?

    neway, as long as kite keje cr duit halal, insyaAllah.. rezeki kite takkan putus. Allah tu maha adil. Tak semestinya keje swasta tak kaya.. it depends on people perception. Btw, for me.. as long as i feel happy keje, ada benefit (even tak sebyk org govt), and they paid salary on time. Akak dh bersyukur. Kat luar sana tu masih ramai yg menganggur. So bersyukur jer lar dgn apa yg ada..


  2. maiza Says:

    kak pea...mai faham...
    cume meluahkan isi hati...


Related Posts with Thumbnails