maiza
Saat tulisan ini dicoretkan
jasad itu masih lagi bernyawa
terbaring di katil hospital
hanya dia yang tahu ape yang dialami

anak-anak
cucu-cucu
silih berganti menjenguk 
x tahu ape yang dilihat
seorang lelaki? bapa? datuk ?
atau orang yang pernah menguris hati?

setiap orang punya pemikiran sendiri
terhadap jasad yang masih bernyawa ini
tapi aku

aku terfikir
bagaimana bila nyawa berpisah dengan jasad ini?
bagaimana harta yang akan ditinggalkan?
bagaimana hubungan kekeluarga ini nanti?
ape akan berlaku kelak?
siapa akan bertanggungjawab?
siapa mengetuai keluarga nanti?
cukupkah amalan yang dibawa?

ahhh.
ini pemikiran orang yang masih sihat
yang terlantar
mungkin dia sanggup menyerahkan segala yg ada
untuk kembali
membuat kebaikan
menurut ajaran ALLAH
bertaubat mugkin?

yang paling hebat
tentang wasiat
wasiat yang ditulis
dan
wasiat dipesan dikala jasad x mampu 
membuat apa apa lagi

wasiat yang ditulis
tentunya harta
tanah, rumah, kebun, duit
harta dunia..
tapi ini yang direbutkan
antara anak2

wasiat yang dipesan 
ketika terlantar
jangan bergaduh
jaga hubungan sesame adik beradik
jaga ibu
kirimkan doa
sayang
ini akan dipinggirkan
tak ade sesiapa yang rebutkan pesanan ini
akhirnya akan dipandang sepi


tak mengapa
aku hanya memerhati dari jauh
sebab aku adalah cucu
yang akan tetap mengirimkan doa
untuk insan yang bergelar

datuk
darah daging aku.



Andai dia berhak untuk bernafas lagi,
sembuh kan dia Ya Allah
Andai 'perjanjian' dia dah tiba
permudahkan untuk dia


ikhlas
cucu yang  merindui datuk nya,





0 Responses
Related Posts with Thumbnails